Tervetuloa Sometutkijalle.fi:n pariin! – Videopodcast #1

Jari (vas.) & Olli. Kuva: Virpi Andersin

Julkaistun tutkimuksen määrän kasvaessa ja digitaalisten kanavien merkityksen vahvistuessa on hankalaa saada omaa viestiään enää tavoittamaan suurta yleisöä. Tutkimustieto on arvo jo itsessään, mutta jos kukaan ei tiedä tutkimuksesi olemassaolosta, onko se aidosti arvokasta ja vaikuttavaa?

Jokaiselta yliopistolta ja tutkimuslaitokselta löytyy viestintään ja markkinointiin oma yksikkönsä, nykyään jopa erikseen sosiaalisen median viestintään erikoistunut henkilö. Jos yliopistolla on kuitenkin vaikkapa noin 1000 tutkimushenkilöstöön kuuluvaa ihmistä ja laitoksia on 20, voi jokainen päätellä kuinka henkilökohtaisella ja perinpohjaisella tasolla voidaan yksittäisen tutkijan tai tutkimusryhmän tutkimusta markkinoida. Mielestämme tutkimuksen markkinointi ei voi jäädä vain viestintäosaston tehtäväksi, vaan jokaisen tutkijan on kannettava kortensa kekoon.

Sosiaalisen median ja sen mahdollistaman digitaalisen sisältömarkkinoinnin myötä näkyvyys ja tehokkaan markkinoinnin toteuttaminen on kuitenkin demokratisoitu. Nykyään on mahdollista hyvin pienin rahallisin resurssein (usein täysin ilmaiseksi) tuottaa vaikuttavaa ja mielenkiintoista sisältöä, joka toimii tehokkaana markkinointina tutkimuksellesi. Sosiaalisen median sisältömarkkinoinnissa on onneksi myös helppo päästä alkuun. Vaikuttavan ja aidon sisällön luomiseen tarvitset vain vähän tietoataitoa ja roppakaupalla halua kertoa omasta intohimostasi tutkimustasi kohtaan.

Perustimme tämän sivuston, koska halusimme jakaa omia kokemuksiamme, parhaita käytäntöjä ja tietoutta liittyen sosiaalisen median hyödyntämiseen tiedeviestinnässä. Olemme itse hyödyntäneet sosiaalista mediaa oman, sekä tutkimusryhmämme tutkimuksen markkinoinnissa, ja tulokset ovat olleet vaikuttavia. Voit tutustua meihin lisää ”Tekijät” -osiossa. Tuotamme säännöllisesti tälle sivustolle blogikirjoituksia ja videopodcasteja, joissa pureudumme sosiaalisen median hyödyntämiseen tiedeviestinnässä, tutkimuksessa ja tutkimuksen sisältömarkkinoinnissa.

Videopodcast – Jakso #1

Kuten oheisessa videossa kerroimmekin, vastaamme myös yleisön kysymyksiin säännöllisissä videopodcasteissamme. Kysymyksiä meille voi esittää Twitterissä osoittamalla viestin tilillemme @SomeTutkijalle ja hashtagilla #somekysymys, Facebookissa Sometutkijalle.fi -sivulla aloittaen viestin samaisella hashtägillä, tai suoraan sähköpostitse osoitteesta kysymys (ät) sometutkijalle.fi.

Tervetuloa Sometutkijalle.fi:n pariin!

– Olli & Jari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *