Hallintatyökalut sosiaalisen median palveluille – Videopodcast #6

Official Hootsuite Logo

Sosiaalinen media tarjoaa tutkijoille monipuolisia mahdollisuuksia viestiä tutkimuksesta. Tiedeviestintää sosiaalisessa mediassa voi tehdä monella tasolla, muun muassa tutkijan omalla henkilökohtaisella profiililla (esim. @jjussila) , tutkimusyksikön profiililla (esim. @Noviresearch), tutkimusprojektin profiililla (esim. @SOITAproject)  tai vaikkapa yksittäistä tuotosta varten luodulla profiililla (esim. @tietojohtaminen) . Ajan kuluessa profiilien käyttötarkoitukset voivat myös muuttua, kuten esimerkiksi alun perin Tietojohtamisen kirjan markkinointia  varten perustettu Twitter-tili, jonka käyttötarkoitusta laajennettiin kattamaan koostettua & omaa sisältöä tietojohtamisen aihepiiristä suomeksi & englanniksi. Monipuolista tutkimuksesta viestimistä Twitterissä on tarkemmin käsitelty kolmannessa videopodcastissa  ja blogikirjoituksessa http://sometutkijalle.fi/blogi/tutkimuksesta-viestiminen-monipuolisesti-twitterissa/.

Tässä jaksossa tutustutaan sosiaalisen median hallintaohjelmien hyötyihin, sekä opastetaan Hootsuiten ja Tweetdeckin käyttöönotto ja perusteet tämän blogipostauksen lopussa olevilla opetusvideoilla vielä hieman seikkaperäisemmin.

Lähtökohtaisesti voisi ajatella että mitä useampaa sosiaalisen median profiilia käyttää ja mitä useammassa sosiaalisen median kanavassa on läsnä, sitä enemmän aikaa kuluu näiden hallintaan. Ja näin se tyypillisesti onkin, jos jokaista profiilia ja jokaista sosiaalisen median kanavaa käyttää erikseen. Läsnäoloa ja viestimistä useassa sosiaalisen median kanavassa helpottamaan on kuitenkin olemassa erilaisia ilmaisia sosiaalisen median hallintatyökaluja, kuten Hootsuite (https://hootsuite.com/) ja Tweetdeck (https://tweetdeck.twitter.com/).

Hootsuitella on mahdollista hallita useita eri palveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+), kun taas Tweetdeck on tarkoitettu vain Twitterin hallintaan. Molemmilla palveluilla voidaan hallita monta eri käyttäjätunnusta samanaikaisesti. Esimerkiksi Tweetdeckkiin tai Hootsuiteen voit asettaa sekä henkilökohtaisen, että tutkimusryhmäsi Twitter-tilin. Hallintatyökalujen avulla viestejä pystyy myös ajastamaan eli lähettämään silloin kuin ne parhaiten tavoittavat kohdeyleisön.

Kyseisten työkalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen on melko suoraviivaista ja helppoa. Laadimme oheiset opetusvideot, joissa käydään kummankin työkalun perusteet läpi. Näillä eväillä pääsee jo hyvin alkuun sosiaalisen median hallintatyökalujen käytössä.

VIDEO: Hootsuiten käyttöönotto ja perusteet. (kesto 18.49 )

VIDEO: Tweetdeckin käyttöönotto ja perusteet. (kesto 9.40 )

– Olli & Jari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *