Mitä hyötyä on etäosallistua konferensseihin?

EDULEARN15 – 7th annual International Conference on Education and New Learning Technologies (@EdulearnConf) on sarjassaan kolmas konferenssi, johon olen osallistunut etänä. (Kuva: Edulearn15)

Ensimmäinen kokemukseni konferenssiin etäosallistumisesta oli CO-CREATE 2013, joka ajallisesti järjestettiin samaan aikaan ISPIM 2013 konferenssin kanssa Helsingissä, jossa olin läsnä paikanpäällä. Ajauduin seuraamaan CO-CREATE 2013 konferenssin esityksiä ja keskusteluita Twitterissä kun huomasin, että molemmissa konferensseissa käsitellään yhtäaikaa arvon yhteisluomisen ja joukkoistamisen teemoja. Saman havainnon tekivät CO-CREATE 2013 osallistujat ja pian meillä olikin käynnissä konferenssien väliset keskustelut – aktiivisina keskustelujoina Minna Takala CO-CREATE konferenssista ja joukko ISPIM:läisiä. Toinen etäosallistumiseni oli Stanfordin yliopiston järjestämään KredibleNet (#kredible) työpajaan, jonne Jukka Huhtamäki houkutteli minut mukaan eräänä lokakuun iltana vuonna 2013.

Lähes kaksi vuotta ehti kulua kun edessä oli EDULEARN15 konferenssi, jonne päätin tällä kertaa tietoisesti osallistua etänä. Olemme aikaisemmissa videopodcasteissa kertoneet kuinka Twitteriä voi hyödyntää tiedeviestinnässä ja myös sivunneet sen hyödyntämistä konferenssien yhteydessä. Seuraava tapauskuvaus on oma kohtainen esimerkki niistä hyödyistä, joita olen itse kokenut saavani etäosallistumisesta konferenssiin.

Monesti verkostoituminen nostetaan yhdeksi keskeisimmäksi hyödyiksi mitä konferensseista voidaan saavuttaa. Tätä on hyvin kuvattu mm. Networking on the Network: A Guide to Professional Skills for PhD Students –oppaassa. Verkostoituminen ei kuitenkaan edellytä aina paikanpäälle menoa, tässä tapauksessa Barceloonaan matkustamista. Lähes yhtä hyvään tulokseen – aiheuttamatta yhtään kustannuksia yliopistolle – voi päästä verkostoitumalla sosiaalisen median kautta. Tässä tapauksessa se tarkoitti itsellä ensin ohjelman (EDULEARN15 SESSION EXPLORER) läpikäyntiä ja itselle mielenkiintoisten tutkimusten tunnistamista. Tämän jälkeen otin Twitterissä ja ResearchGatessa seurantaan tutkijat, jotka olivat esittämässä minulle mielenkiintoista sisältöä. Näin pystyin seuramaan mitä he keskustelivat konferenssisisällöistä. Tämän hyvin lyhyen valmisteluvaiheen jälkeen aloin seuraamaan mitä Twitterissä keskustellaan #Edulearn15 hashtagilla.

#Edulearn15 feediä seuraamalla silmiin pisti Sanna Ruhalahden jakama kuva Suepphong Chernbumroong esityksestä, joka käsitteli kognitiivista kuormaa:

Cognitive load

Kuten kuvatekstissä kerrotaan: “Importance of #cognitiveload #onlinevideos not more than 6 minutes #edulearn15”, yksi tutkimuksen keskeisistä löydöksistä oli, että onlinevideoiden ei pitäisi olla 6 minuuttia pidempiä – tai oppimistulokset alkavat kärsimään. Jälkimmäisen täsmennyksen sain itse esittäjältä sähköpostitse Sanna Ruhalahden välityksellä, sen jälkeen kun olin käynyt asiasta keskusteluja Twitterissä ja esittänyt kiinnostukseni tutkimuksen tuloksiin. Jos siis haluat tietää jotain konferenssiesiintyjiltä, niin hyvänä vinkkinä suosittelen kysymään asiaa suoraan Twitterissä esiintyjältä tai yleisesti käyttäen konferenssin hashtagia, jos esiintyjä ei itse ole Twitterissä. Kuten omassa esimerkkitapauksessa, vaikka esiintyjä ei itse ollut sosiaalisessa mediassa läsnä, sain silti sekä esityksen että tutkimuspaperin esittäjältä sekä myös henkilökohtaisen kontaktin esiintyjään sähköpostitse toisen konferenssiosallistujan välittämänä.

Täysin yllätyksenä itselle konferenssiosallistujat ja organisaattorit jakoivat minulle tietoa myös omatoimisesti (erikseen kysymättä), koska huomasivat että olen läsnä keskusteluissa. Todella hyödyllinen oli Enventifierin twiitti, joka kertoi koostavansa Twitter-keskusteluita reaaliajassa sivustolleen, jonka myös upotin Sometutkijalle.fi blogiin. Tätä kautta pääsi nopeasti kiinni konferenssista Twitterissä keskusteleviin tutkijoihin ja erilaisiin materiaaleihin, mm. konferenssivideointeihin:

Eventifier

Kolmas erittäin arvokas twiitti tuli Aras Bozkurtilta:

Edulearn15 NodeXL
#Edulearn15 Twitter NodeXL SNA Map and Report for Salı, 07 Temmuz 2015 at 22:22 UTC from arasbozkurt@gmail.com

Mikä tästä tekee erityisen kiinnostavan itselle on  Aras Bozkurtin laatima verkostokartta, jota pääsee myös NodeXL GraphGallerysta ihailemaan ja tarkastelemaan tarkempia tilastoja konferenssien twiiteistä.

Varsinainen kultahippu Twitter keskusteluihin osallistumisesta seurasi kuitenkin vasta kun jaoin tämän kuvan ja kävin siihen liittyviä keskusteluita Twitterissä. Pian nimittäin NodeXL kehittäjä Marc A. Smith lähetti minulle seuraavan yksityisviestin Twitteriin:

Marc Smith

Marc Smith jakoi paitsi ohjeet verkostokarttojen tekemiseen esitys- ja videomuodossa, mutta myös Connected Action -sivuston, jonka kautta jokainen voi pyytää itselleen verkostokarttaa ammattilaisen tekemänä. Tätä pidin itselle kaikkein arvokkaimpana seurauksena etäosallistumisesta konferenssiin, sillä se antoi minulle inspiraatiota ja avaimet uusien taitojen kehittämiseen – sekä mahdollisuuden myös pyytää ammattilaiselta verkostokarttaa omista tulevista konferensseista ja muista tapahtumista.

Marc Smith laati myöhemmin verkostokartasta myös päivitetyn staattisen version:

#edulearn15 Twitter NodeXL SNA Map and Report for Friday, 10 July 2015 at 14:15 UTC  from Marc_Smith
#edulearn15 Twitter NodeXL SNA Map and Report for Friday, 10 July 2015 at 14:15 UTC from Marc_Smith

NodeXL GraphGallerysta on saatavilla myös Marc Smithin tekemä interaktiivinen version, mukaan lukien erilaista statistiikkaa, kuten listan vaikuttavimmasta #Edulearn15 konferenssista twiittaajista:

Top Influencers

Tähän blogitekstiin nostin esimerkin omaisesti kolme hyötyä mitkä itse sain ja jäi päällimmäisenä mieleen konferenssiin etäosallistumisesta: 1) uudet kontaktit, 2) uusi tutkimustieto onlinevideoiden optimaalisesta pituudesta 3) uudet taidot ja mahdollisuudet verkostokarttojen rakentamiseen.

Toivon että tämä inspiroi myös muita jakamaan omia kokemuksiaan ja niitä, jotka eivät ole vielä Twitterissä innostamaan kokeilemaan itse Twitteriä konferenssien yhteydessä.

– Jari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *