Sometutkijalle Otavan Opistolla ja SomeTime2015 tapahtumassa

Hämeenlinna

Viime perjantaina olimme kouluttamassa Otavan Opiston yhteisömanageroinnin perusteet -kurssilla yhteisöihin osallistamisesta ja sitouttamisesta Hämeenlinnassa. Kahden tunnin sessiossa kävimme läpi hieman tutkimuksellisia näkökulmia siihen, mitkä seikat ovat keskeisiä yhteisön rakentamisessa erityisesti virtuaaliyhteisöjen osalta. Päivän kantavana teemana oli potentiaalinen hyöty vs. panos -ajattelu jossa korostuu siis yksilön toiveet ja odotukset yhteisöön osallistumisen hyödyistä, jotka ohjaavat yhteisöön annettujen panosten laatua ja määrää. Lisäksi kävimme läpi Message Map -työkalun käyttöä, joka on erinomainen ja helppo työkalu viestinnällisen sanoman ja sovellettuna yleisesti asioiden hahmottamiseen.

koulutuskuva
 
Lauantaina ohjelmassa oli myös puhe #SomeTime2015 tapahtumassa aiheesta: Mitä on suomalainen some-tutkimus ja miten some auttaa tutkimuksesta viestimisestä?  Puhe on katsottavissa
ITstriimIT livestreamistä
  ja esitys SlideSharesta.


Mitä on suomalainen sometutkimus ja miten some auttaa tutkimuksesta viestimisessä? – SomeTime 2015 from Sometutkijalle.fi

SomeTime2015 esitys
 
Esityksessä kävimme hieman läpi suomalaisen sosiaalisen median tutkimuksen tilaa, sekä erityisesti sitä, mitä mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa tutkimuksen viestimiselle. Esityksessä pyrimme tuomaan myös esiin sen, miten lapsen kengissä sosiaalisen median hyödyntäminen tiedeviestinnässä on. Muutamia edelläkävijöitä lukuun ottamatta somen hyödyntämiseen ollaan herätty vasta yksilötasolla. Tutkimusyksikköjen ja yliopistojen tasolla systemaattisesti ja tavoitteellisesti toteutettu someviestintä ei kuitenkaan toteuta vielä lähellekkään täyttä potentiaaliaan. Tämä siitä huolimatta, vaikka tutkimukset osoittavat merkittäviä hyötyä sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin periaatteiden soveltamisesta tiedeviestintään.

Olemme sitä mieltä, että omasta tutkimuksesta viestiminen pitäisi olla osittain jokaisen tutkijan vastuulla. Sosiaalinen media on demokratisoinut tehokkaan viestinnän, joten se on toteuttavissa myös yksilötasolla. Olemme kuitenkin myös sitä mieltä, että jokaisesta tutkimusyksiköstä pitäisi löytyä sosiaaliseen mediaan ja digitaaliseen markkinointiin erikoistunut tuki, joka auttaa tehokkaan viestinnän toteuttamisessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jokaisessa tutkimusyksikössä olisi dedikoitunut henkilö, joka ymmärtää jonkin verran tutkimusyksikön substanssin päälle, mutta työkseen keskittyy vain viestintään ja markkinointiin.

Kiitokset kaikille #SomeTime2015 kuuntelijoille ja keskustelijoille sekä Otavan Opiston kurssilaisille, jotka olivat myös SomeTime sessiossamme mukana. Erityiskiitokset Elina Heinoselle (@HeinonenElina) hyvästä keskustelun herättämisestä puheen aikana ja jälkeen Twitterissä ja Jarmo Lahdelle (@jarmolahti), joka hoiti videotallenteen ja striimauksen SomeTime puheestamme. Suuri kiitos myös Minna Takalalle (@MinLii) ja Pilvi Nummi-Sundille (@pilvinummi) sujuvista SomeTime järjestelyistä!

– Jari & Olli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *