Kokeile sosiaalisen asiakasoppimisen mallia

Sosiaalisen asiakasoppimisen mallin (social customer learning model) tarkoitus on toimia työkaluna erilaisten sosiaalisen median lähestymistapojen arvioinnissa asiakasrajapinnassa. Mallia voi käyttää vertailemaan esimerkiksi yrityksen omia sosiaalisen median lähestymistapoja kilpailjoihin tai vertailemaan erilaisten sosiaalisen median työkalujen (esim. Yammer, Twitter, Jakamo, Skillhive, Innopinion, Jive, HYVE Innovation Community, GrabCAD Workbench…) eroja ja soveltamista omaan liiketoimintaan. Mallin neljää dimensiota (informaatiorikkaus, palautteen välittömyys, interaktiotaso ja toimijoiden määrä) voi käyttää tiekartan rakentamiseen ja visualisointiin sosiaalisen median hyödyntämiselle liiketoiminnassa. Dimensioiden tasokuvauksia voi hyödyntää suunnittelemaan yrityksen seuraavia askelia sosiaalisen median kokeiluissa ja hyödyntämisessä.

Voit kokeilla mallia seuraavalla tavalla:

1) Korvaa ”Oma yritys” yrityksesi nimellä
2) Arvio kuinka informaatiorikasta palautetta sosiaalisen median kanava mahdollistaa (1-5 asteikolla)
3) Arvio kuinka välitöntä palautetta sosiaalisen median kanava mahdollistaa (1-5 asteikolla)
4) Arvio minkä tasoista interaktiota sosiaalisen median kanava mahdollistaa / tavoitellaan (1-5 asteikolla)
5) Arvio kuinka monta sidosryhmää pyritään sosiaalisen median kanavalla osallistamaan (1-5 asteikolla)

Informaatiorikkaus

  1. Hyvin alhainen: Numeerinen palaute (data)
  2. Alhainen: Tekstimuotoinen ja numeerinen palaute
  3. Keskiverto: Korkea: Visuaalinen 3D ja/tai videomuotoinen palaute
  4. Korkea: Visuaalinen 3D ja/tai videomuotoinen palaute
  5. Hyvin korkea: Face-to-face tai virtuaalinen face-to-face

Palautteen välittömyys

  1. Hyvin hidas: Historiatieto, trendit
  2. Hidas: Asynkroninen palaute
  3. Keskiverto: Ajoittainen ja vuorotteleva palaute
  4. Nopea: Reaaliaikainen ja vuorotteleva palaute
  5. Välitön: Reaaliaikainen ja samanaikainen palaute

Interaktiotasot

  1. Ei suoraa interaktiota
  2. Yksisuuntainen interaktio
  3. Kahden osapuolen välinen kommentointi
  4. Kahden osapuolen välinen syvällinen dialogi
  5. Yhteisöllinen interaktio

Toimijoiden määrä

  1. yksi sidosryhmä (esim. asiakas)
  2. kaksi sidosryhmää (esim. asiakas ja loppukäyttäjä)
  3. kolme sidosryhmää (esim. asiakas, loppukäyttäjä, ja toimittaja/alihankkija)
  4. neljä sidosryhmää (esim. asiakas, loppukäyttäjä, toimittaja/alihankkija, partneri
  5. viisi sidosryhmää (esim. asiakas, loppukäyttäjä, toimittaja/alihankkija, alihankkijan alihankkija, partneri)

Sosiaalisen asiakasoppimisen malli on kehitetty Tampereen teknillisen yliopiston Novi tutkimuskeskuksen (www.tut.fi/novi) sosiaalisen median tutkimusryhmän (professori Hannu Kärkkäinen, projektipäällikkö Jari Jussila, projektitutkija Maija Leino) yhteistyönä Tekesin rahoittamassa sosiaalisen median tutkimusprojektissa SOITA (www.tut.fi/soita). Teoreettinen malli on julkaistu osana artikkeliväitöskirjaa: ”Social Media Business-to-Business Companies’ Innovation” ja tieteellisenä artikkelina International Journal of Management, Knowledge and Learning -lehdessä. Väitöskirjan lektio, jossa malli esiteltiin on katsottavissa YouTubessa: https://t.co/ztmhlwpQav.

Lähteet:

Jussila, J. (2015). Social Media in Business-to-Business Companies’ Innovation. Tampereen teknillinen yliopisto. Julkaisu-Tampere University of Technology. Publication; 1333. http://URN.fi/URN:ISBN:978-952-15-3621-2

Kärkkäinen, H., Jussila, J. J., & Leino, M. (2012). Learning from and with customers with social media: A model for social customer learning. International Journal of Management, Knowledge and Learning, (1), 5-25. http://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstream/handle/123456789/22360/jussila_learning_from_and_with_customers.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jari Jussila

Creative Commons -lisenssi
Sosiaalisen asiakasoppimisen malli, jonka tekijä on Jari Jussila, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Perustuu teokseen osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-3621-2.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *