Tekijät

Hei!

Ja tervetuloa sometutkijalle.fi:n pariin! Sometutkijalle.fi tavoitteena on tehostaa tiedeviestintää, parantaa tieteen avoimuutta ja kehittää tutkimuksen aitoa vaikuttavuutta. Tämä sivusto on Olli Pirttilän ja Jari Jussilan käsialaa.

Nimensä mukaisesti tämän sivuston pääaiheena on sosiaalinen media tutkijalle; Perustimme tämän sivuston, koska halusimme jakaa avoimesti omia kokemuksiamme ja parhaiksi katsomiamme tapoja tehostaa tiedeviestintää ja esimerkiksi sosiaalisen median viestinnän ja sisältömarkkinoinnin keinoin lisätä oman sekä tutkimusryhmän tutkimuksen vaikuttavuutta.

Tarkoituksenamme on rohkaista tutkijoita ja tutkimusyksiköitä ottamaan sosiaalinen media tutkijalle arjen viestintätyökaluksi tehokkaaseen käyttöön, sekä kannustaa yliopistoja tukemaan tutkimuksen aitoa vaikuttavuutta ja tieteellisen tutkimuksen avoimuutta.

Sometutkijalle.fi:n löydät tämän sivuston lisäksi myös Twitteristä, Facebookista, SlideSharesta, LinkedIn:istä ja tietenkin YouTubesta.

jariolli

Video: Tietoa sivustosta ja sen tekijöistä

Jari Jussila työskentelee tutkijatohtorina tutkimus- ja opetustehtävissä Tampereen Teknillisen Yliopiston (TTY) Tietojohtamisen tutkimuskeskus NOVI:lla. Jari on työskennellyt kolmen sosiaalista mediaa tutkivan Tekes-rahoitteisen tutkimusprojektin projektipäällikkönä (SOITA 2010-2013, SOILA 2012-2014, ja SPEED 2014-2015), tutkien ja kehittäen malleja ja toimintatapoja sosiaalisen median, yhteisöjen ja joukkoistamisen hyödyntämiseen yritysten liiketoiminnassa. Tällä hetkellä Jari toimii DigiSyke-hankkeen vastuullisena johtajana sekä Solitan Tekes-rinnakkaishankkeen tutkijana sekä on mukana pienemmässä roolissa Suomen Akatemian rahoittamassa COBWEB (#weakties) projektissa ja VALIT (Value Indicator Tool) projektissa. Jari on yksi yhteisömanagereiden CMADFI-tapahtuman perustajista ja aktiiveista. Ennen akateemista uraa Jari on toiminut IT-alan yrittäjänä ja IT-palveluita tarjoavan Yoso Services Oy:n toimitusjohtajana,  muun muassa yritysten IT-järjestelmien ja pilvipalveluiden hankinta-, ylläpito-, koulutus- ja konsultointirooleissa.

Jari on toiminut TTY:llä edelläkävijän roolissa sosiaalisen median hyödyntämisessä tutkimuksen markkinoinnissa, ja onkin yksi näkyvimpiä tietojohtamisen tutkimuksesta viestivistä tutkijoista monessa sosiaalisen median palvelussa.

Jarin löydät muun muassa Twitteristä, Linkedinistä,  SlideSharesta, ResearchGatesta, Mendeleystä ja ORCIDstä.

Olli Pirttilä työskentelee markkinointi- ja asiakkuuspäällikkönä Granite Partners Oy:ssä, vastuullaan muun muassa digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus, sosiaalisen median managerointi, asiakkuuksien hallinta, asiakastuen kehitys ja myynnin tukeminen sisältömarkkinoinnilla. Lisäksi hän tuottaa webvideoita ja sparraa videomarkkinointia freelancerina. Hän on myös työskennellyt opetus- ja tutkimustehtävissä Tampereen teknillisen yliopiston palveluksessa. Ollilla on monipuolista kokemusta sosiaalisen median hyödyntämisestä sisältömarkkinoinnissa, webvideotuotannosta ja verkkosisältöjen suunnitelusta yritys, tutkimus ja yhdistyskontekstissa.

Tietojohtamisen tutkimuskeskus NOVI:lla Olli toteutti sosiaalisen median aktivointiprojektin, jonka seurauksena tutkimuskeskuksen Twitter-seuraajamäärä kasvatettiin lähes kymmenkertaiseksi sekä vahvistettiin kiinnostusta NOVI:n brändiä kohtaan niin työnantajamielikuvan kuin mielipidejohtajuuden osalta. Ollin johdolla otettiin lisäksi ensimmäisenä tutkimusryhmänä TTY:llä käyttöön itsenäinen YouTube-kanava tutkimusryhmän ja projektien asioista viestimiseen.

Ollin löydät muun muassa Twitteristä, Linkedinistä ja ResearchGatesta sekä hänen freelancer-kotisivuiltaan.